Elektromobil Acciona pro Dakar 2015

V případě závodů Dakar

Jedná se o náročné a riskantní závody, které prověří nejen řidiče, ale hlavně závodní vozy. Během Dakaru 2015 musí účastníci překonat vzdálenost 9000 km přes tři země – Argentinu, Chile a Bolívii. V průběhu závodu spálí každé vozidlo 2250 L paliva , přičemž během závodů účastníci vyprodukují přibližně 22 000 t emisí CO2, což je ekvivalentní jednomu závodu F1.

Podobně jako tomu bylo v případě Formule E i v případě Dakaru bylo jen otázkou času, kdy se ho zúčastní čistý elektromobil, v tomto případě španělská společnost Acciona, která tímto završí svou trilogii ekologických vozidel. V r.2011 dosáhly její saně poháněné systémem draků jižní pól a v r.2012 se jejich plachetnice zúčastnila Vendée Globe non-stop plavbě kolem světa bez použití fosilních paliv.

Následně tato trilogie vyvrcholila dvouletou prací 20 členného multidisciplinárního týmu s cílem dosáhnout optimální rovnováhy mezi elektrickou pohonnou technologií, poháněnou výhradně energií ze zásobníků a jedinečnými vlastnostmi závodního auta připraveného pro extrémní dobrodružství, jakým je bezesporu Dakar.

elektromobil-ACCIONA-dakar-rallye (1)

Od 4.ledna 2015 budou jezdci Albert Bosch a Agustín Paya snažit o dokončení těchto náročných závodů v délce 9000 km. Bude to vůbec po první krát v bohaté 37-leté historii, co bude registrován čistý elektromobil. Elektromobil má rozměry 5050 x 2180 x 1900 mm (dx š xv) a rozvor náprav 310 mm.

Rám elektromobilu je svařen z chromolybdenových trubek, který je o 25% pevnější než ocelový rám. Extrémně lehká a pevná karoserie je vyrobena z uhlíkových vláken. Pohon zajišťuje 80 kg synchronní trakční elektromotor s výkonem 220 kW při 6000 1 / min a točivým momentem 700 Nm . Jeho konkurenti s vnitřním spalováním dosahují hmotnosti 280 kg.

Energii bude čerpat ze zásobníku elektrické energie , který je složen ze 4 vyměnitelných modulů každý s kapacitou 35 kWh uložených za sedadly. Nabíjení zásobníku bude možné pomocí domácí zásuvky 220 V, 415 V třífázového portu a 50 kW rychlonabíječky.

Energii pro telemetrii a zabezpečovací systémy bude čerpat ze solárních panelů s plochou 0,25 m2 a kapacitou 100 Wh (12V). Podvozek je vybaven vpředu 33 „a vzadu 35“ pneumatikami, doplněný o hydraulicko / dusíkové tlumiče s 5 úrovněmi nastavení a stlačitelností 450 mm. Světla využívají technologii LED.

Elektromobil s maximální / průměrnou (při 75% kapacitě energie) / minimální ä při 25% kapacitě energie) hmotností 2550/2100/1250 kg má uváděnou max.rychlost 150 km / h a spotřebu v rozsahu 20 – 45 kWh podle typu terénu. Energie zásobníku by měla být dostačující pro většinu rychlostních zkoušek.

Nezbývá nám jim jen držet palce.